Przegląd Australijski
Image Map

Strona
główna
Australia
z oddali
Świat Tubylców
Australijskich
Wędrówki
kulinarne
Piórem,
Pędzlem i...
„Panorama”
- miesięcznik
Ostatnia aktualizacja: 29.12.2012

Fuzja

maj 2009

Rozmowa z Jackiem Ścieżką – kierownikiem oddziału Community CPS Australia Ltd


W październiku tego roku mija 30 lat istnienia Polish Community Credit Union Ltd, czyli popularnej wśród adelajdzkiej Polonii Polskiej Kasy Kredytowej. Szampana z okazji jubileuszu jeszcze nikt nie zdążył wypić, a Kasa... przestaje istnieć!

Jacek Ścieżka

– Ależ!!! Kasa niezmiennie służy swoim klientom i służyć będzie, ma się dobrze a będzie jeszcze lepiej – zapewnia Jacek Ścieżka – wieloletni kierownik Polish Community Credit Union Ltd przy 232 Angas Street.

Wyjaśnijmy zatem naszym Czytelnikom co się z Polską Kasą Kredytową dzieje?

Jacek Ścieżka: – 1 maja 2009 roku jest datą przełomową w 30-letnich dziejach Polskiej Kasy Kredytowej. Za pośrednictwem „Panoramy” chciałbym poinformować wszystkich zainteresowanych, że tego dnia nastąpiła fuzja Polish Community Credit Union Ltd z Community CPS Australia Ltd.

Community CPS Australia Ltd – to jedna z większych kas kredytowych w Australii. Jej majątek wynosi 2,6 miliarda australijskich dolarów. Kasa działa w Australii Południowej (12 oddziałów) oraz w Australii Zachodniej i Terytorium Stołecznym. Liczy sobie 185 tysięcy członków. Oferuje wszystkie możliwe usługi finansowe. Praktycznie oferta Community CPS Australia Ltd jest taka sama, jak banków.

Nie jesteśmy tu żadnym wyjątkiem. Łączenie się mniejszych kas kredytowych z większymi instytucjami tego typu jest bardzo popularne. Pamiętam moją wizytę na dorocznym Walnym Zgromadzeniu Kas Kredytowych w 1998 roku. Byliśmy jedną z 249 organizacji tego typu w Australii. Teraz przed naszym połączeniem jest ich 133, a z tego co wiem, planowane są następne fuzje. Kasy Kredytowe stworzone po to, aby zapewnić ich klientom niepowtarzalną osobistą obsługę zaczynają się łączyć ze sobą, aby sprostać wymaganiom i ofercie usługowej banków. Te wymagania wciąż rosną. Banki kuszą oferując coraz lepsze możliwości oszczędzania i wydawania pieniędzy przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii. Na przykład dzięki internetowi i telefonom możemy zarządzać swoimi pieniędzmi 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu w dowolnym miejscu na świecie. Co tu dużo mówić – przed fuzją Polska Kasa Kredytowa była pod tym względem nieatrakcyjna, teraz po połączeniu będziemy mogli zaoferować naszym aktualnym i przyszłym klientom niepowtarzalną mieszankę – osobistej obsługi, do której przywykli przez ostatnie 30 lat i najnowszych technologii bankowych, które wniosła do fuzji jedna z największych kas kredytowych w Australii – CPS Australia.

* * *

Dzieje Polskiej Kasy Kredytowej są nierozłącznie związane z dziejami Centralnego Domu Polskiego, który wybudowano w 1973 roku. W wielkim skrócie było tak:

Lata 70-te to lata, w których jak grzyby po deszczu powstawały w Australii kasy kredytowe. Powstawały jako malutkie banki obsługujące potrzeby społeczności, zakładów pracy i organizacji społecznych. Z takiej okazji skorzystali również Polacy powołując w październiku Polską Kasę Kredytową jako część Centralnego Domu Polskiego.

Członkami założycielami były takie osoby jak : Halina i Stanisław Duluk, Jan Seweryn, Michalina Lewandowski, Jan Tomczyk, Adam Zalewski, Jan Wasiewicz, Paul Wiszniak, Stanisław Perczak, Zygmunt Pawlak oraz Stanisław Gotowicz.

Te dwie instytucje – PKK i CDP – działały wspólnie do 1983 roku. Wtedy rozeszły się ich drogi, bo zmieniły się w Australii przepisy prawne dotyczące działalności tego typu kas.

Od 1983 roku Polska Kasa Kredytowa – prowadzona społecznie do 1992 roku – działała bez zarzutu udzielając pożyczek, przyjmując gotówkę na depozyty terminowe itp.

W 1992 roku Jacek Ścieżka prowadzący tę Kasę społecznie, został zatrudniony przez jej Zarząd na stanowisko kierownika Polish Community Credit Union Ltd. W tym czasie wartość zgromadzonego na osobistych kontach majątku wynosiła 160 tysięcy australijskich dolarów, liczba członków zbliżała się do 500. Jacek Ścieżka nie ukrywa dziś, że to był najlepszy dla Polskiej Kasy Kredytowej czas. Wielu Polaków „dorosło” wówczas do emerytur, więc swoje pieniądze, także te należne z zakładów pracy odprawy, inwestowało w Kasie. Odpowiednia reklama robiła swoje – majątek Kasy, rósł systematycznie, rosła też liczba osób chętnych do korzystania z jej usług. Polacy nie tylko przynosili tu swoje pieniądze, także chętnie je pożyczali na różne potrzeby.

Rok 2000 – to szczyt. Na koncie Polish Community Credit Union Ltd zgromadzono 3,5 miliona australijskich dolarów! Jednak ze szczytu możliwa jest tylko droga w dół.

– Ratowaliśmy się jak potrafiliśmy – mówi Jacek Ścieżka. – Co tu dużo mówić – adelajdzka Polonia jest niewielka i w naszym środowisku wyczerpały się praktycznie możliwości rozwoju. Dlatego w końcówce lat 90-tych ubiegłego wieku, otworzyliśmy nasze podwoje dla przybyszów z byłej Jugosławii. Udzielaliśmy im pożyczek na zagospodarowanie i to był strzał w dziesiątkę, bo solidnie i terminowo spłacali kredyty. Swoje usługi oferowaliśmy też najnowszym emigrantom z Polski. Wciąż mieliśmy klientów – przynosili do nas pieniądze i je pożyczali – a mimo to czuliśmy mocno nadchodzące kłopoty. Powiem wprost: na początku XXI wieku nasi inwestorzy w sposób naturalny udawali się na drugi brzeg tęczy. Ich spadkobiercy przychodzili do Kasy po gotówkę i inwestowali na inne sposoby. Część spłacała pożyczki hipoteczne zaciągnięte na zakup domów, część spłacała inne pożyczki osobiste, a część inwestowała w rynek akcji przynoszący na progu XXI wieku największe zyski. Część inwestowała po prostu w bankach, które posiadały dostęp do najnowocześniejszej technologii. Dlatego młoda generacja Polaków zaczęła nas omijać, bo nas na taką ofertę nie było zwyczajnie stać. Majątek PKK topniał systematycznie.

Już w 2006 roku, gdy prezesem Zarządu był Pan Stanisław Gotowicz, rozpoczęliśmy poszukiwania potencjalnych partnerów do prowadzenia dalszej działalności finansowej. W początkowym etapie szukaliśmy partnerów do wspólnej działalności – oni dawaliby swoje fundusze, my wkładalibyśmy nasze wieloletnie doświadczenie na rynku oraz ustabilizowaną klientelę. Chcieliśmy działać na zasadzie agentów prowadzących działalność finansową opartą na najnowszych technologiach ale wciąż pod szyldem Polskiej Kasy Kredytowej. Niestety, okazało się, że nasze poszukiwania i wstępne ustalenia zderzyły się z nadchodzącym wielkimi krokami światowym kryzysem finansowym. Partnerzy kilka miesięcy temu bardzo zainteresowani współpracą teraz powoli wycofywali się z ustaleń. Pozostała nam jedyna droga dalszej działalności, czyli wejście w fuzję z ustabilizowaną, dużą firmą finansową, koniecznie reprezentującą rodzinę kas kredytowych.

Rozpoznawaliśmy różne firmy, ale po dokładnych analizach zdecydowaliśmy się na Community CPS Australia Ltd. Nie robiliśmy tego na oślep. Wcześniej przyjrzeliśmy się w jaki sposób ta firma połączyła się, w 2008 roku, z dwiema innymi kasami. Tak więc tego typu doświadczeń na nas nie testowali. Nasi udziałowcy – rzecz jasna – o tym wszystkim zadecydowali. Dali Zarządowi przyzwolenie na rozmowy i podjęcie ostatecznych decyzji. Ten proces rozpoczął się w listopadzie 2008 roku, zakończył 16 marca 2009 roku, gdy dostaliśmy na tę fuzję zgodę od rządowych instytucji nadzorczych. W dniu 30 marca w czasie Spotkania Informacyjnego nasi udziałowcy, pożyczkobiorcy i inwestorzy otrzymali wszystkie niezbędne informacje na temat przyszłych usług. Nasza oferta jest teraz znacznie bogatsza. Jako przykład podam, ze każdy klient otrzyma dostęp do kart bankowych, dzięki którym będzie mógł operować swoim rachunkiem. Oprócz tego minimum każdy z naszych klientów może ubiegać się o dostęp do szerokiego wachlarza usług finansowych (książeczki czekowe, karty kredytowe i debetowe, bankowanie telefoniczne, internetowy dostęp do operowania swoim rachunkiem, bezlimitowe pożyczki na zakup domów, mieszkań i nieruchomości, ubezpieczenia wszelkiego typu) – informacji na ten temat udzieli każdemu z naszych aktualnych i przyszłych członków obsługa biura oddziału CPS Australia pod numerem (08) 8232 5960.

Częścią tej fuzji była również decyzja, że biuro oddziału Community CPS Australia Ltd nie zmieni adresu. Będziemy przyjmować naszych klientów w tym samym miejscu, przy 232 Angas Street. Okres „przejściowy” w którym najczęściej będziemy obsługiwać pytania klientów na temat funkcjonowania ich rachunków, wykorzystam na zaległy urlop z tytułu wysługi lat, którego wcześniej nie miałem okazji zużyć. Od 15-maja 2009 na wszystkie pytania odpowie Ewa Derewlany, a od 3-go sierpnia 2009 zapraszam osobiście do naszego biura.

Na deser informacja bardzo ważna szczególnie dla Polaków. Jesteśmy teraz częścią bogatej firmy, jest więc szansa, że stać nas będzie, w znacznie większym stopniu niż do tej pory, na dofinansowanie wszelkich przejawów życia społecznego adelajdzkiej Polonii. Taką obietnicę – nie ukrywam – od kierownictwa Community CPS Australia Ltd już dostaliśmy. Dodam jeszcze, że jest coś, co się na pewno nie zmieni. Wszystkie kasy kredytowe w Australii, polskiej nie wyłączając, stosują tradycyjny, dziś już zanikający sposób traktowania klienta – „People before profit” („Człowiek przed zyskiem”) u nas obowiązywał, obowiązuje i obowiązywać będzie.

Dziękuję za rozmowę i wyjaśnienia.

Rozmawiała Lidia Mikołajewska


Poleć ten artykuł znajomemu | zobacz co słychać na forum
Copyright © Przegląd Australijski 2004-2011